برگزاري بوتكمپ رسانه در عصر هوش مصنوعي با حمايت همراه اول
دوره آموزشي فشرده مهارتمحور «رسانه در عصر هوش مصنوعي» با حمايت همراه اول و در قالب بوتكمپ در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد. به گزارش اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار ايران، نخستين جشنواره فناورانه روابطعمومي كه با حمايت همراه اول از 22 ارديبهشت ماه در دانشگاه علامه طباطبايي آغاز به كار كرده و تا روز چهارشنبه 26 ارديبهشت ماه ادامه دارد، در دومين روز اجراي خود به سراغ بوتكمپ «رسانه در عصر هوش مصنوعي» رفت.
دوره آموزشي فشرده مهارتمحور «رسانه در عصر هوش مصنوعي» با حمايت همراه اول و در قالب بوتكمپ در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد. به گزارش اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار ايران، نخستين جشنواره فناورانه روابطعمومي كه با حمايت همراه اول از 22 ارديبهشت ماه در دانشگاه علامه طباطبايي آغاز به كار كرده و تا روز چهارشنبه 26 ارديبهشت ماه ادامه دارد، در دومين روز اجراي خود به سراغ بوتكمپ «رسانه در عصر هوش مصنوعي» رفت. اين دوره آموزشي فشرده مهارت محور نيز با حمايت همراه اول و با هدف توانمندسازي دانشجويان و فعالان حوزه ارتباطات براي ورود به بازارهاي جديد كاري و اشتغال، عصر روز يكشنبه 23 ارديبهشت 1403 برگزار شد. اين دوره كه با راهبري رامين طوسي، فعال حوزه هوش مصنوعي و داراي مدرك دكتري مخابرات سيستم از دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن مرور مقدمات و مفاهيم پايه، به تشريح اقدامات بين المللي در زمينه ايجاد پيوند بين صنعت رسانه و هوش مصنوعي پرداخت. در نهايت با معرفي ابزارهاي ترند و كاربردي در اين بخش، نحوه كار با هر كدام از آنها به صورت تخصصي براي دريافت بهترين خروجي تشريح شد. استفاده از ابزارهاي هوش مصنوعي كه اين روزها در حوزه «رسانه» رونق دارد و روزنامهنگاران و خبرنگاران به شكلهاي مختلفي در حال بهرهبرداري از ظرفيتهاي آن هستند، كمك ميكند تا حجم زيادي از دادهها به سرعت و با كارآمدي بالا تجزيه و تحليل شوند. اين ابزارها به اهالي رسانه اجازه ميدهد تا گرايشها و بينشهايي كه ممكن است ناديده گرفته شده باشند را كشف كنند. هوش مصنوعي همچنين ميتواند به بررسي واقعيت و تأييد اطلاعات كمك و روند صحت سنجي گزارشهاي خبري را تسريع كند. ابزارهاي توسعه يافته در اين حوزه كه قابليت توليد محتوا در قالبهاي مختلفي را دارند، به روزنامهنگاران كمك ميكند تا محتواهاي خود را براي مخاطبان شخص سازي كنند تا منجر به خلق داستانهايي جذابتر براي آنان شود. بهطور كلي تركيب ابزارهاي هوش مصنوعي در روزنامهنگاري، ميتواند با ساده سازي فرآيندها، منجر به بهبود شاخص دقت شده و كيفيت كلي گزارشهاي خبري را ارتقا بخشد. از آن جهت كه ابزارهاي هوش مصنوعي ميتواند كارايي و بهره وري روزنامهنگاران و خبرنگاران را به ميزان قابل توجهي افزايش دهد، نياز است كه اين قشر كار با ابزارها را براي ايجاد و توليد محتوا بياموزند. علاوه بر اين، ابزارهاي هوش مصنوعي ميتواند به خودكارسازي وظايف تكراري كمك كند و همانطور كه گفته شد به تجزيه و تحليل دادهها و بررسي واقعيتها بپردازد و به روزنامهنگاران اين امكان را بدهد كه بيشتر بر روي ساختن داستانهاي جذاب تمركز كنند. دستيابي سريع به بينشها و روندهاي ارزشمند از مجموعه دادههاي بزرگ، نيز از ديگر مزاياي كار با ابزارهاي هوش مصنوعي است و به توليد محتواي آگاهانهتر و تاثيرگذارتر كمك ميكند. روزنامهنگاران در سراسر جهان بهطور فزايندهاي از ابزارهاي هوش مصنوعي براي بهبود فرآيندهاي گزارش دهي و توليد محتوا استفاده ميكنند؛ كشورهايي مانند امريكا، انگليس، چين، ژاپن و آلمان از جمله پذيرندگان پيشرو فناوري هوش مصنوعي در روزنامهنگاري هستند. بررسي مدلهاي هوش مصنوعي مولد مانند ChatGPT كه اكنون به مرحلهاي از رشد رسيدهاند و ميتوانند با مسائل روبرو شوند (مثلا يك مساله رياضي را حل كنند)، از ديگر مباحث مطرح در اين بوتكمپ بود. در اين دوره آموزشي كاربردي، به فعاليت برخي شركتهاي پيشرو در حوزه هوش مصنوعي در كشور نظير «همراه اول» هم اشاره و گفته شد كه در يك نمونه از فعاليتهاي هوش مصنوعي اپراتور اول تلفن همراه كشور، دو سال گذشته روي پروژه توليد جلوههاي ويژه بصري كار كرد. اين پروژه به كاربران اجازه ميداد با موبايل خودشان ويديويي را ضبط كرده و بارگذاري كنند؛ سپس با انتخاب كاراكتر انيميشني موردنظر خود، اين كاراكتر به جاي آنها حركت و صحبت كند كه در واقع بسيار كمك كننده براي خلق ويديوهاي زياد و ساده بود. گفتني است در جريان برگزاري اين بوتكمپ، مجموعهاي از ابزارهاي هوش مصنوعي دستيار توليد و توزيع محتواي خبري، توليد و ويرايش عكس و ويديو، ايجاد زيرنويس اتومات، خلق محيط واقعيت افزوده، توليدكننده جلوههاي ويژه، توليدكننده موسيقي، نظارتي محتوا و... معرفي، نحوه كار با آنها تشريح و نقاط قوت و ضعف هر كدام بررسي شد.